Wie ben ik?
Ik ben Dorine Bier en ben allereerst moeder van 3 hoogbegaafde dochters. In 2007 ben ik een adviesbureau gestart voor ouders en scholen, die te maken hebben met hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. Ook begeleid ik leerlingen van het VO in het proces: “wat komt er toch veel op mij af en wat wordt er nu eigenlijk van mij verwacht”.
Dat ik in mijn thuissituatie ook met hoogbegaafdheid te maken heb is in mijn werk een voordeel omdat ik uit ervaring weet hoe het onderwijs is ingericht voor hoogbegaafde kinderen. De (on)mogelijkheden in het onderwijs zijn mij meerdere malen gepasseerd. Daarnaast heb ik ervaren hoe het is om mijn kinderen te laten versnellen, de emotie, de twijfel, de opluchting, diverse emoties zijn gepasseerd. Maar ook hoe alle intensiteiten verwerkt kunnen worden en je jezelf soms een beetje kwijtraakt.
Naast ervaringsdeskundige en mijn pedagogische achtergrond ben ik mij ook professioneel gaan scholen in hoogbegaafdheid. Ik heb onder andere in Nijmegen de ECHA (European Council for High Ability) opleiding, aan het CBO (Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Universiteit van Nijmegen) gevolgd.
Naast de vele nascholingen op het gebied van hoogbegaafdheid heb ik de mastertraining Mediërend Leren afgerond. Deze opleiding leert ons om het kind eigenaar te laten zijn van zijn/haar talenten en problemen en gaan voor de kwaliteiten/talenten van kinderen en werken aan de cognitieve functies (mede in relatie tot de executieve functies).
Inmiddels begeleid ik steeds meer jonge (hoogbegaafde) kinderen, waarbij het leren niet vanzelf gaat. Ik heb zeer veel kennis van verrijkingsmaterialen en individuele leerlijnen opzetten en ben co-auteur van diverse verrijkingsprojecten.
Samenwerken en overleggen met andere deskundigen vind ik prettig. Iedereen heeft zijn/haar eigen specialisatie, in het belang van het kind maak ik daar graag gebruik van.
Naast mijn eigen praktijk werk ik via het samenwerkingsverband en de gemeente als Ambulant Begeleider met hoogbegaafde leerlingen uit het PO en VO.
VISIE van MINIHB
Ik vind het belangrijk om met elkaar te zoeken naar een evenwichtige ontwikkeling, waarin het hoogbegaafde kind/jongere zich durft te ontwikkelen naar wat past binnen zijn/haar kwaliteiten. Dat ze inzichten krijgen om te mogen groeien.
Dat we de ruimte geven voor een ontwikkelproces, zonder oordeel…
MiniHB zet allerlei spellen, materialen en werkvormen in die het denken stimuleert. De begeleiding sluit aan bij de behoeftes en de situatie van het kind/jongere.
De vertrouwensband die ik opbouw met het kind/ouders/school maakt dat we met elkaar zoeken naar de mogelijkheden. En dat het talent van het kind mag groeien.
De kwaliteit en de deskundigheid is gewaarborgd in ervaringen, opleidingen en cursussen.